Personvern

Selskapet omtales som «vi», «oss», «vår» eller «vårt».

Behandlingsansvarlig og kontaktinformasjon

Denne personvernerklæringen forklarer hvordan vi samler inn og bruker (behandler) personopplysninger i virksomheten vår. Vi er behandlingsansvarlig for behandlingen.

Rettighetene dine

Hvis du vil benytte deg av en av dine rettigheter, kan du kontakte oss. Du har krav på svar så raskt som mulig, og senest innen 30 dager. Les mer om alle rettighetene dine på Datatilsynets sider.

  • Generelle rettigheter:

  • Kunder.

  • Kunders kunder hvis leveransen av tjenesten krever dette.

  • Potensielle kunder.

  • Kontaktpersoner hos leverandører og samarbeidspartnere.

  • Besøkende på nettsiden.

  • Jobbsøkere.

  • Ansatte.

  • Tidligere ansatte.

  • Kunders ansatte hvis leveransen av tjenesten krever dette.

  • Kunders tidligere ansatte hvis leveransen av tjenesten krever dette.

Hvordan vi samler inn personopplysninger

Det er frivillig å oppgi personopplysninger til oss. For at vi skal kunne levere produkter eller tjenester trenger vi imidlertid en rekke opplysninger fra deg, for å kunne gjennomføre leveransen. Vi verken leier, kjøper eller selger personopplysninger fra/til andre. Vi bruker ikke automatiserte avgjørelser eller profilering i behandlingen av personopplysningene dine.

Vi behandler personopplysninger når noen:

inngår en avtale med oss om kjøp av produkter/tjenester

inngår et medlemskap hos oss

sender oss e-post, SMS, sosiale medier eller annen korrespondanse

melder seg på nyhetsbrev

bestiller innhold fra oss, gratis og betalt

melder seg på arrangementer (kurs, foredrag, workshops m.m.) i vår regi, gratis og betalte

bruker nettsiden vår (jfr. avsnittet om informasjonskapsler/cookies)

legger igjen en kommentar på nettsiden vår

sender inn en henvendelse via kommunikasjonsverktøy eller kontaktskjema på nettsiden vår

svarer på en spørreundersøkelse

Kategorier av personopplysninger, formål og behandlingsgrunnlag

Vi behandler personopplysninger etter følgende behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1:

«samtykke»: når du selv har gitt oss ditt samtykke.

«avtale»: for å kunne oppfylle en avtale som du er part i, eller for å kunne gjennomføre tiltak på din forespørsel, før vi inngår en avtale.

«rettslig forpliktelse»: for at vi skal kunne oppfylle en rettslig forpliktelse.

«berettiget interesse»: for å kunne ivareta en berettiget interesse, som vi mener veier tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern.

Hvem vi deler personopplysninger med

For å kunne drive virksomheten vår, er vi noen ganger nødt til å dele personopplysningene dine med parter som:

Databehandlere: leverandører av ulike tjenester og produkter som behandler personopplysningene dine på våre vegne (for eksempel for IT- og administrasjonstjenester, regnskap, skylagring, webhotell, utsendelse av e-poster og lignende)

Profesjonelle rådgivere fra bransjer som advokat, finans, regnskap, revisjon og forsikring

Brukerstøtte for IT- og administrasjonssystemer

Offentlige myndigheter vi er pliktig å rapportere til

Vi krever at alle vi deler personopplysningene dine med, sikrer dataene dine i henhold til god informasjonssikkerhet, og etter kravene i personvernforordningen. Vi inngår databehandleravtale med alle leverandører.

Overføring av personopplysninger utenfor EU/EØS

I noen tilfeller overføres personopplysningene dine utenfor EU/EØS, for eksempel der vi bruker leverandører utenfor EU/EØS til å håndtere utsendelse av nyhetsbrev, til å behandle kundeopplysninger, for å tilgjengeliggjøre produkter og tjenester på nettsiden vår, for å muliggjøre betaling, for sikkerhet på nettsiden vår og ellers for å kunne drive virksomheten vår på en trygg og effektiv måte.

Overføring av personopplysninger til utenfor EU/EØS er kun tillatt til land EU-kommisjonen har godkjent, eller under nødvendige garantier etter personvernforordningen. Dette kan være Privacy Shield for leverandører vi bruker med tilhold i USA, bruk av EUs standardkontrakter, eller etter bindende virksomhetsregler. Dersom du vil vite hvilke leverandører vi bruker utenfor EU/EØS, og få tilgang til dokumentasjon av nødvendige garantier, kan du kontakte oss.

Sikkerhet

Vi tar informasjonssikkerhet på alvor, og vi vil alltid gjøre vårt ytterste for å ivareta personopplysningene dine på best mulig måte. Blant annet bruker vi sterke passord, kryptering av data, tilgangskontroll, sikkerhetskopiering og tofaktorautentisering for å sikre dataene våre og hindre at uvedkommende får tilgang til å se, endre, slette eller på noen måter påvirke dataene vi oppbevarer, inkludert personopplysningene dine.

Vi bruker kun anerkjente leverandører av IT- og administrasjonstjenester som webhotell, sikkerhet på nettsiden og PC, virusprogram, e-postleverandør, sikkerhetskopiering, og mer. 

Vi tillater kun andre å få innsyn i og/eller behandle personopplysningene dine i henhold til våre instruksjoner, og kun der det er strengt nødvendig (f.eks. ved IT-support).

Vi har etablert rutiner for håndtering av brudd på datasikkerhet, og vi vil, ved avvik, sende avviksmelding til Datatilsynet innen 72 timer etter oppdaget brudd. Dersom bruddet medfører høy personvernrisiko, vil vi også varsle berørte registrerte.